كلمة للبروفيسور هارون جيمس دي فرانكل، اليهودي قديما المسلم حديثا، أستاذ الدراسات الإٍسلامية في جامعة هونج كونج الصينية، كشف فيها ملابسات إلغاء محاضرة له، كان سيوضح فيها للجماهير حقيقة ما يحدث في فلسطين

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10160817830446071&set=a.221434521070

كان من المقرر أن أتحدث اليوم عن فلسطين في جامعة هانغ سينغ، في وقت متأخر من الليلة الماضية. أُبلغت فجأة أن أشخاصًا من المجتمع اليهود المحلي (الصغير جدًّا) في هونغ كونغ، كانوا يخططون لعرقلة الحدث، لمكافحة “الدعاية الفلسطينية”. هذا الصباح تلقيت إشعارًا بأن رئيس الجامعة، البروفيسور سيمون هو شون مان ( 何順文)ØŒ ألغى الحدث شخصيًّا دون شرح. هونغ كونغ ليست معقلًا لحرية التعبير، لكن الرقابة تأتي عادة من اتجاه مختلف. أشعر بالصدمة لأن الفصيل الصهيوني قد لاحظ مثل هذا الحدث البسيط، في مدينة معظمها غير مبالية بالقضية. كانت محاضراتي السابقة عاطفية إلى حد ما، نفسية بعض الشيء، وربما روحانية، ولكن نادرا ما تكون سياسية. أشدد على البعد الإنساني للصراع، وأقدم سياقًا دقيقًا، للقطاع الصغير من السكان المحليين، الذي يرغب في الحصول على معلومات ومنظور “غير إعلامي”. ولكن حتى هذا أوقع الرعب في قلوب من لا يجرؤون على ترك ذرة من الحقيقة غير المريحة لهم تذهب دون حَجْب، خشية أن تبدأ روايتهم المصنوعة بشكل شاق في الانهيار.

**************************************************

أحيي البروفيسور النبيل، الذي عرفته له ابنتي الحبيبة الدكتورة ريم، وأثنت لي عليه كثيرا جدا، وأسأل الله أن يثبته، ويوفقه، ويحفظه، وينفع به!

I was scheduled to talk today on Palestine at an event at Hang Seng University. Late last night, I was informed that people from the (very small) local Jewish community in Hong Kong were planning to disrupt the event to combat “Palestinian propaganda.” This morning I received notice that the event was cancelled personally by the university president, Professor Simon HO Shun Man (何順文), without explanation.

Hong Kong is no bastion of free speech, but the censorship usually comes from a different direction. I am shocked that the Zionist faction even took notice of such a minor event, in a city where most are apathetic to the issue. My previous talks have been somewhat emotional, a bit psychological, possibly even spiritual, but hardly ever political. I stress the human dimension of the conflict, and provide a nuanced context, to the small sector of the local population that wishes to have information and a perspective that is not “media-ted”. But even this struck fear in people who dare not let an iota of inconvenient truth go uncontested, lest their painstakingly crafted narrative begin to unravel.

Feel free to let Prof. HO know how this makes you feel: Tel: (852) 3963 5002 / president@hsu.edu.hk

Related posts

Leave a Comment